At både børn og voksne skal drikke en halv liter mælk om dagen, er børnelærdom for de fleste af os. Det slogan fandt sin ret i menneskets behov for kalk til styrkelse af knoglerne. Der er bare ét problem: Mælk er på ingen måde sundt for dig! Det er altså ret uhyggeligt at tænke på. Især når der er tonsvis af forskning, der viser dig, hvorfor mælk skaber inflammation, dårlig fordøjelse, øre- og næseproblemer, hudproblemer, samt øger risikoen for flere former af kræft. Heldigvis kan du sagtens få dækket dit kalkbehov uden mælk!

Stephen Cabral, som du ofte vil høre mig henvise til, har lavet et podcast om netop dette emne, hvor han gennemgår forskningen bag og går i dybden med farligheden af mælk.

LYT TIL DET HER: http://stephencabral.com/podcast/185/

Det er værd at tænke over, at en kalv er meget større end en nyfødt baby og har behov for at kunne rejse sig, kort efter fødsel. Derfor er nærringsindholdet i koens mælk tilpasset kalvens størrelse og motoriske krav. Barnet får derfor større mængder af bla. lactose og keratin, end det har behov for. Det kan resultere i intollerans, da vi i udgangspunktet ikke har de enzymer der skal til, for at fordøje koens mælk. Udover det, ændrer måden man opdrætter køer også i næringsindholdet. De bliver i mange tilfælde givet væksthormoner og antibiotika igennem foderet, der heller ikke længere er den naturlige kost for køer: græs. Det betyder i sidste ende, at der ikke længere er lige så meget omega 3 i mælken, men i stedet mere omega 6, der ikke har samme gavnlige virkning for menneskekroppen.

Jeg udfordrer dig til bare at prøve 21 dage uden mælkeprodukter. Selvom du ikke tror det nu, er jeg sikker på du kan mærke forskel.

Nu vil jeg give dig nogle meget bedre muligheder til kalk:

Mandler, grønne grøntsager( broccoli, spinat, grønkål osv.), sesamfrø, tahini, mandelmælk (indeholder 50% mere calcium end komælk), Du kan google dig frem til mange andre, men uanset hvad, så har du masser af muligheder!

Hvis det er din yoghurt du komme til at mangle, har mange helseforretninger en kokos- eller cashewyoghurt, som smager fantastisk og ellers er det utroligt nemt at lave din egen kokosyoghurt.

Link til Emma Martinys opskrift på kokosyoghurt:

Kokosyoghurt af kun 2 ingredienser // Lav hjemmelavet yoghurt af kokosmælk

 

Selv dit havregryn er nemt at lave. Tag havregryn i en skål med evt. chiafrø og vand, rør det rundt og dagen efter har du en lækker grød, som du kan toppe med frugt og nødder. Eller bruge en kokos, nødde, havre ellers rismælk. Sørg for det er dem uden tilsat sukker og diverse.

 

 

 

 

 

 

Vind et forløb hos mig!

-

Hvis du tilmelder dig nyhedsbrevet får du muligheden for at vinde et 3 mdr. forløb og jeg deler de bedste tips og opskrifter som virker bedst på mine klienter, dem som giver ny energi, vægttab og livskvalitet!

Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev